• NEJSEMTABU

Zázračné tejpování – pohledem pacienta i fyzioterapeuta




Tejpy a já


Když jsem poprvé dorazila k mému fyzioterapeutovi, otevřely se dveře a v nich stál mladý sympaťák, malinko jsem znejistěla. Tak tomuhle mám ukázat to svoje dvaačtyřiceti-stehové “bříško”? Nicméně přes moje obavy se ukázal vlastně obdiv, že po kolo i ileostomii všechno dokážu brát s úsměvem.


Po pečlivé prohlídce, prohmatání jizev a zjištění, že jsem dost aktivní a nedokážu sedět doma s rukama v klíně mi nabídl zatejpování jizev. I po přiznání, že s tejpováním jizev po stomii zas až takovou zkušenost nemá jsem souhlasila, že to zkusíme.


Vyfotili jsme břicho před prvním tejpováním a po vysvětlení příznivého vlivu tejp na jizvy, kdy se při (a teď zcela laicky) tejpovacích mřížkách přes jizvu společně s normální hybností či sportem docílí efektu tzv. masáže jizev, kdy tejpy právě díky mřížce masírují a hýbají jizvou v protisměrech, a tím zvyšují její elasticitu, mi obě jizvy zatejpoval.


Deset dní by se s tejpami mělo vydržet, věřte mi, není to nic, co by vás omezovalo.Po prvních deseti dnech jsme na starší jizvě (od 10/2018 ) pozorovali změnu barvy i pružnosti. S mladší jizvou (od 03/2019) to jde hůř, právě kvůli její čerstvosti a umístění na boku. Navíc směrem od jizvy k pupíku vznikl hned po zanoření stomie jakýsi otok. S tím jsme začali bojovat také a k tejpám přímo přes jizvy jsme začali aplikovat i tejpy pro prokrvení lymfatického systému. Měli bychom časem docílit úplného zmizení otoku.


Mně osobně tejpy absolutně vyhovují, i když je teplo a sportuji, vím o nich prakticky až cca devátý den, kdy jsou už trochu “jeté”, ale sundávám opravdu až den desátý. V hlavě mám danou jasnou myšlenku - pomáhám sobě a hlavně svému tělu. A že jsou tejpy vidět v plavkách nebo pod tričkem? Když už jsme pod tričkem zvládli mít pytlík..... 😊

Jana Beranová


Očima fyzioterapeuta


Stomie, slepák, nebo zašitá tržná rána. Každý steh drží pohromadě svůj vlastní příběh a čtyřiceti dvou násobný byl ten, který se mi nedávno objevil v ordinaci. Mladá, sebevědomá žena s jasným cílem – dostat zpět své „šik“ břicho a zařadit všechny sportovní aktivity do své denní rutiny. Hned mi bylo jasné, že jedním z nejtěžších úkolů bude odpověď na otázky „Už můžu na kolo?, lehký fitko?, nebo sparing s boxovacím pytlem?“ Mimochodem příjemná změna, oproti tomu, když lidem dáváte ku příkladu milion sportovních aktivit, ale ta lenost je spláchne všechny naráz.


Zpátky k břichu. Ač na pohled stále pěkné (věřte tomu, že ty jizvy na vzhledu ničemu neubraly!) byl kondiční a svalový deficit znatelný, a protože základ každého pohybu vychází z CORE – středu těla, trénink mohl začít. Brániční dýchání, aktivace příčného břišního svalu, balanční podložky, válce, míče a další pomůcky se staly součástí tvrdé „six-pack“ práce.

Ale co jizvy? Žádná automasáž není úplně v oblibě a když následovala možnost vyzkoušet TEJPY, bylo jasné, že v neoblibě zůstane.


Správnou aplikací kineziotejpingu lze podpořit elasticitu jizvy prakticky ve všech směrech a pozitivně ovlivnit svalové napětí v dané oblasti. Dochází ke zlepšení krevního oběhu, toku lymfy a metabolismu, který vede k urychlení hojení rány. Zvrásnění kůže vede k lepší posunlivosti měkkých tkání a díky voděodolnému materiálu nastává ona „automasáž“ 24h/denně.


Lymfatickou technikou tejpování lze napomoci rychlejšímu vstřebávání otoku a tuto aplikaci můžeme ponechat i přes standartní doporučení (5-7dní) na dní 10. Samozřejmě při jakémkoliv diskomfortu jdou pásky dolů.


Pozitivní zpětná vazba je tou nejlepší recenzí. Poraďte se s odborníky, respektujte kontraindikace a pamatujte, že tejp je fajn kámoš při Vaší cestě zpátky na vrchol, nikoli to, co Vás na ten vrchol dostane.

Šimon Faistaver

© 2016 by NejsemTabu. Proudly created with Wix.com