O mléku s BioMíšou

Míša Sedláčková (www.biomisa.cz) je celostní výživová poradkyně pro děti i dospělé a vede kurzy vaření.

Během studia na vysoké škole chemicko–technologické jsem přemýšlela, čím se budu živit, protože mě studium nenaplňovalo. Až zpětně vidím, jak mi získané vědomosti pomáhají ve výživě a vaření. Dokážu si představit chemické změny v těle při konzumaci jídel – tj, bílkovin, sacharidů, tuků. Články o potravinách a jejich složení mi nepřijdou jako z jiné planety.

Máme pít kravské mléko? V jakém množství? Jaké? (trvanlivé, čerstvé, bio…) Proč?

Vzhledem k tomu, že mléko je velmi kontroverzní potravina, nelze na tuto otázku jednoznačně odpovědět. Ani ve vědeckých kruzích nenajdete jednotný názor na to, zda konzumovat mléko a mléčné výrobky. Většina lékařů celostní medicíny Vám doporučí tyto výrobky z jídelníčku vyloučit. Na druhou stranu se na Vás valí informace, jak je mléko důležité pro správný růst a vývoj kostí.

Kde je teda pravda? Bohužel, to nikdo neví. Ona totiž neexistuje. Je důležité si uvědomit, že cokoli nám poskytuje příroda v její neupravené formě, je dobré. Stejně tak je to s mlékem …

Faktem je, že čerstvě nadojené mléko, je kvalitní potravina plná výživných látek. Pohledem ajurvédy je dokonce posvátné a léčivé. Tradiční čínská medicína ho používá jako tonikum plic a žaludku, dále pro zvlhčení střev a podporu tvroby tekutin. Vše, co uvádím, se týká čerstvě nadojeného mléka, které nebylo pasterováno a homogenizováno.

Bohužel to neplatí pro mléko, které můžete koupit v obchodech. Tato mléka prošla během výroby procesem úplného odtučnění. Z mléka se nejprve oddělí tuk a ten se následně vrací zpět v takovém množství, aby mléko obsahovalao 0,5%, 1,5% či 3,5% tuku. Poté následuje pasterizace a  homogenizace. Pasterizací se ničí enzymy vyskytující se v mléce, včetně velmi důležité lipazy, jenž napomáhá trávení tuků, obsažených v mléku a v mléčných výrobcích. Dále se snižuje využitelnost minerálních látek a mění se také kvalita bílkovin. Homogenizací dojde k roztříštění tukových částic v mléku na menší tukové částice, které mohou procházet střevní stěnou, aniž by byly enzymaticky natráveny. Tyto částice mohou vyvolávat alergické reakce. Některé studie uvádějí, že homogenizované mléko může také narušovat stěny cév. Legislativa našeho státu bohužel nedovoluje nepasterované mléko v obchodní síti prodávat. Lze jej koupit pouze v automatech na mléko nebo na farmách od chovatele krav.

Tyto úpravy dělají z mléka velmi těžce stravitelnou potravinu. MUDr. Josef Jonáš tvrdí, že kasien (mléčná bílkovina) působí jako lepidlo, které přináší do těla hleny usazující se především v dýchacích cestách, v gynekologických orgánech, v dutinách a ve střevech. Tam pak působí jako živná půda pro organismy a následkem toho vnikají různé nemoci, střevní problémy, respirační problémy a snížená imunita.

„Menším zlem“ je kefír či podmáslí, ideálně v kvalitě bioZakysané mléko (kefír, jogurt, podmáslí) je lehčeji stravitelné, protože mléčný cukr (laktoza) je již částečně natráven. Ale opět by měly být tyto produkty vyrobeny přirozeným kysáním čerstvě nadojeného neupraveného mléka, což se v současné době již nedělá. Dříve toto mléko samovolně zkyslo bez přidání jakýchkoliv bakteriií a vznikl tak zakysaný nápoj, který byl „požehnáním“ pro naše trávení. Proces byl stejně přirozený, jako výroba kvásku z vody a mouky pro výrobu kváskového chleba.

Nabízí se tu otázka, zda budeme mít dostatek vápníku, když vyloučíme z jídelníčku mléko a mléčné výrobky.

ANO, budeme.  Při vyváženém jídelníčku, který zahrnuje dostatek

  • zelené zeleniny (kapusta, brokolice, listy-pampeliška, bylinky-hlavně kopr, řeřicha)
  • celozrnných obilnin
  • luštěnin
  • ořechů (hlavně mandle)
  • semínek (hlavně sezam)
  • mořských řas (Wakame, Hiziky)
  • ryby (kosti v sardinkách)

a kde je omezen přísun bílého cukru, bílé mouky, komerčních sladkostí (včetně sycených nápojů – soft drinků), se není čeho obávat. Zároveň je také nutný dostatek pohybu, nejlépe na čerstvém vzduchu. (Např. pro zdravé a pevné kosti je to skákání přes švihadlo.)

Pro správné vstřebání vápníku je velmi důležitý kvalitní zdroj vitamínu K2. Tento vitamín určuje, kam se přijatý vápník v těle zabuduje. Jestli zůstane v cévách a dojde postupně k jejich kornatění, nebo se zabuduje do zubů a kostí. Zdrojem vitamínu K2 jsou živočišné tuky volně se pasoucího skotu, jako je sádlo, máslo, vejce od volně se pasoucích slepic a kvašená zelenina. Bohužel tohoto vitamínu v současné, často uměle vyprodukované, stravě moc nenajedeme.

Pro zajímavost: Asiati trpí nesnášenlivostí mléčného cukru, tudíž se v jejich jídelníčku mléčné výrobky a mléko nepoužívají. Tyto národy mají velmi nízký až téměř žádný výskyt osteoporézy, na rozdíl třeba od Američanů, kde je největší spotřeba mléka na světě.

Doporučujete jiné druhy mléka? Sójové? Jiné? Proč?

Jak jsem již psala, při vyváženém jídelníčku nehrozí nedostatek vápníku, takže lze mléko z jídelníčku zcela vyloučit.

Pokud máte potřebu pít jiné mléko, pak se přikláním ke kozímu (živočišné). Z rostlinné říše je to  rýžové nebo jahelné mléko. U rostlinných mlék v tetrapacku je nutná zvýšená opatrnost. V nabídce jsou tato mléka od různých výrobců a mohou obsahovat i přídatné látky „E“ – stabilizátory. Zároveň nedoporučuji tato mléka sušená, protože obsahují protispékavé látky, fosfáty a hydrogenované tuky! To je veliký paradox, protože fosfor (obsažen ve fosforečnanech) vyvazuje vápník z těla. Na trhu jsem zatím objevila jen jedno sušené rostlinné mléko bez přídatných látek a to je mandlové.

Protichůdné názory jsou u sojového mléka. Soja obsahuje látky, přírodní hormony – fytoestrogeny. Při časté a dlouhodobé konzumaci sojových výrobků může dojít k poškození hormonálního vývoje  dětí, tak i plodnosti u dospělých žen. Toto nebezpečí hrozí u všech výrobků ze soji, které neprošly procesem fermentace (taktéž i sojové mléko).

Bezpečné sojové výrobky jsou: tempeh, miso, shoyu, tamari, natto a tofu (přestože procesem fermentace neprošlo). Některé zdroje uvádějí, že se mezi ně řadí i sojové mléko, které bylo vyrobeno tradičním východoasijským postupem. Nejedná se ale o sušené sojové mléko!!! Ostatní sojové výrobky ke konzumaci nedoporučuji.

multipapaya
Založila jsem si blog díky stomii, která změnila můj život... i když jsem na začátku nevěřila, že to dám, nepřestala jsem snít a věřít, že vše má nějaký smysl... začala jsem se víc a víc zapojovat do běžných aktivit a postupně se naučila neřešit stomii víc než je třeba... rozhodla jsem se o stomii otevřeně mluvit a díky tomu jsem potkala báječné lidi, stala se součástí NEJSEMTABU a můžu pomáhat Českému ILCO... stomií život nekončí a možná je to důvod něco ve svém životě změnit...